Свържете се с нас

Казанлък

П Р Е П О Р Ъ К И на ПОЛИЦИЯТА за предпазване на участниците в движението по пътищата от тежки пътнотранспортни произшествия през зимния период

Published

on

Препоръките са насочени към различните групи участници в движението по пътищата и целят изграждане на ЗАЩИТНО ПОВЕДЕНИЕ в рискови ситуации през зимния период (ноември – март).

Най-застрашени да пострадат в пътнотранспортно произшествие са пешеходците и особено онези от тях, които са във възрастовата група над 64 години. Най-много злополуки с тях са регистрирани във времето на сумрака. Причините най-често са комплексни: намалена сетивност, неправилно движение и присъствие на платното за движение и в същото време – несъобразена скорост на водачите при ограничена или намалена видимост особено в тъмната част на денонощието.

През миналия зимен период – 01.11.2015 г. – 31.03.2016 г., на територията на страната са настъпили 2605 тежки ПТП, при които са загинали 237 и са били ранени 3170 участници в движението по пътищата.

По вид участник в ПТП броят на загиналите през миналия зимен период (2015/2016 г.) е: водачи – 108 – 45,57% от всички 237 загинали (при 1299 ранени); пешеходци – 69 – 29,11% от всички 237 загинали (при 792 ранени), пътници – 60 – 25,32% от всички 237 загинали (при 1077 ранени), и работници на пътя – 0 (при 2 ранени).

През зимния период 2015/2016 г. са настъпили 39 ПТП с участието на велосипеди и 13 – на ППС с животинска тяга. През същия период в 97 случая ПТП са с участието на мотоциклети и мотопеди (съответно 76 и 21). При 146 ПТП с посочените видове ППС са загинали 10 (0,42% от 237) и са били ранени 153 (4,83% от 237) участници в движението по пътищата.

Изнесената статистика сочи, че управлението на двуколесни ППС и на ППС с животинска тяга през зимните месеци НЕ Е ИЗКЛЮЧЕНИЕ, а 5,72% от всички 2605 настъпили ПТП през зимния период 2015/2016 г. са именно с ППС от посочените категории.

 

ПРЕПОРЪКИ КЪМ ПЕШЕХОДЦИТЕ

 

СТАНЕТЕ ВИДИМИ ЗА ОСТАНАЛИТЕ УЧАСТНИЦИ В ДВИЖЕНИЕТО ПО ПЪТИЩАТА!

За своята лична безопасност се снабдете с връхни дрехи с вградени светлоотразителни елементи или използвайте светлоотразителна жилетка. Така отдалече ще бъдете видими за всички на пътя. Може да закрепите светлоотразителни елементи на връхната си дреха или на ръчния багаж.

Помнете, че когато сте с тъмни дрехи, сте трудно забележими и рискът от настъпването на пътен инцидент е много по-голям.

ПРЕПОРЪЧИТЕЛНО е да СТЕ ВИДИМИ ОТДАЛЕЧЕ, като се ОБОЗНАЧИТЕ СЪС СВЕТЛООТРАЗИТЕЛЕН ЕЛЕМЕНТ, закрепен за връхната дреха или ръчния багаж.

 

НЕ БЪРЗАЙТЕ ДА ПРЕСИЧАТЕ!

По пътищата има множество неосветени маршрути. Ако ви предстои да пресечете пътя на неосветен участък и забележите приближаващ автомобил, ИЗЧАКАЙТЕ ГО ДА ПРЕМИНЕ и едва тогава пресечете безопасно.

Помнете, че водачът на автомобила ще ви забележи ЗНАЧИТЕЛНО ПО-КЪСНО, когато вече НЕ МОЖЕ ДА ВИ ПРЕДПАЗИ дори ДА СПРЕ!

ПРЕПОРЪЧИТЕЛНО е да пресичате на осветени участъци от пътя, но дори и тогава БЪДЕТЕ ВНИМАТЕЛНИ И НЕ БЪРЗАЙТЕ ДА ПРЕСЕЧЕТЕ ПЛАТНОТО!

 

БЪДЕТЕ ПРЕДПАЗЛИВИ НА ХЛЪЗГАВА НАСТИЛКА!

Не започвайте пресичане на заледено или заснежено пътно платно дори да ви се струва, че приближаващият автомобил е твърде далече.

Помнете, че движението през заледен и заснежен учатък е заначително по-бавно, а в стремежа си да преминете бързо преди автомобила, може да се подхлъзнете и да попаднете под гумите му.

Същевременно реалният спирачен път на превозното средство е значително удължен. При съчетание с намалена от снеговалеж или мъгла видимост шофьорът ще ви забележи непосредствено пред автомобила си, когато НЯМА ДА МОЖЕ ДА ВИ ПРЕДПАЗИ.

ПРЕПОРЪЧИТЕЛНО е ДА СТЕ ВНИМАТЕЛНИ ПРИ ДВИЖЕНИЕ ПО ХЛЪЗГАВА НАСТИЛКА!

 

ПРОЯВЕТЕ ТЪРПЕНИЕ НА СПИРКИТЕ НА МАСОВИЯ ГРАДСКИ ТРАНСПОРТ!

Когато заедно с много други хора чакате на спирката, не подхождайте към автобуса, тролейбуса или трамвая още преди да е спрял. Площта за чакане често е заледена. Блъскайки се с останалите, може да се подхлъзнете и да попаднете под колелата на спиращото превозно средство.

Не се опитвайте да догоните потеглящия автобус, тролейбус или трамвай. Опасността от подхлъзване е голяма.

Помнете, че в тъмното водачът на превозното средство трудно може да забележи на огледалото за обратно виждане опита ви за качване в последния момент. При слизане не бързайте веднага да пресечете пред автобуса, тролейбуса или трамвая. Съществува голяма опасност да не бъдете забелязан/а от водача на автомобил, който в този момент заобикаля спрялото превозно средство. Огледайте се за пешеходна пътека или друго място за правилно пресичане при добра видимост в двете посоки.

ПРЕПОРЪЧИТЕЛНО Е ДА СТЕ ТЪРПЕЛИВИ НА СПИРКИТЕ НА МАСОВИЯ ГРАДСКИ ТРАНСПОРТ!

 

 ОСИГУРЕТЕ СИ ДОБЪР ОБЗОР И ВЪЗПРИЕМАНЕ НА ШУМА ПРИ ВАЛЕЖ!

Дебелите връхни дрехи, вдигнатите яки, шаловете и шапките, а в допълнение и слушалките на ушите ви правят по-бавни, трудно подвижни и по-слабо възприемащи заобикалящия ви свят като пешеходци. Това ограничава възможностите ви да наблюдавате и възприемате обстановката по пътя или улицата.

Помнете, че ушанката, шапката, шалът и слушалките пречат да чуете шума на двигателя на приближаващ автомобил. Звукът допълнително се поглъща при валеж, особено при обилен сняг. Бъдете нащрек и си осигурете максимално добро възприемане на шумовете от превозните средства.

ПРЕПОРЪЧИТЕЛНО е САМИ ДА СИ СЪЗДАДЕТЕ УСЛОВИЯ ЗА НАБЛЮДЕНИЕ НА ПЪТНАТА ОБСТАНОВКА И ВЪЗПРИЕМАНЕ НА ШУМА ПРИ ВАЛЕЖ!

 

ПАЗЕТЕ СЕ ОТ ЗАСТИГАЩИ ВИ АВТОМОБИЛИ!

Когато се движите пеша извън населените места, не забравяйте, че трябва да сте плътно вляво на платното срещу автомобилния поток, а при наличие на банкет – по него. Така ще може навреме да видите приближаващия автомобил и да вземете предпазни мерки.

Помнете, че водачът на приближаващия автомобил ще ви забележи МНОГО ПО-КЪСНО и НЯМА ДА МОЖЕ ДА ВИ ПРЕДПАЗИ дори ДА СПРЕ особено ако срещу него светят фаровете на друго превозно средство! Погрешно е да мислите, че шофьорът ще ви види и ще ви заобиколи.

ПРЕПОРЪЧИТЕЛНО е ДА СЕ ПАЗИТЕ САМИ ОТ ЗАСТИГАЩИ ВИ АВТОМОБИЛИ, а при поява в далечината на фарове в една от двете посоки – НЕЗАБАВНО ДА ИЗЛЕЗНЕТЕ ОТ ПЛАТНОТО ДО ОТМИНАВАНЕТО НА АВТОМОБИЛА!

 

ПАЗЕТЕ СЕ ПРИ НАМАЛЕНА ВИДИМОСТ!

Движещите се пеша при намалена видимост, особено при обилен снеговалеж, са още по-трудно забележими за шофьорите – и поради снежната пелена пред фаровете, и поради побелелите им връхни дрехи. В такава ситуация, за да не стане злополука, е много важно пешеходците да напуснат платното за движение или изчистената ивица от него до отминаването на приближаващ отпред или отзад автомобил. Подобна е ситуацията и при гъста мъгла.

Помнете, че водачите на приближаващите автомобили ви виждат много по-късно, отколкото предполагате.

ПРЕПОРЪЧИТЕЛНО е ДА СТЕ ИЗВЪН ПЛАТНОТО ДО ОТМИНАВАНЕ НА АВТОМОБИЛА!

ПРЕПОРЪКИ КЪМ ВОДАЧИТЕ

 

НЕ ИЗПОЛЗВАЙТЕ ВЕЛОСИПЕД ИЛИ ДРУГО ДВУКОЛЕСНО ПРЕВОЗНО СРЕДСТВО ЗА ПРИДВИЖВАНЕ ПРИ ЗИМНИ УСЛОВИЯ!

Велосипедите и другите двуколесни пътни превозни средства са рискови за управление при зимни условия. Хлъзгавите и заледени пътни настилки са предпоставка за настъпване на пътни инциденти, често с фатални последици.

Помнете, ако въпреки това сте решили да се придвижвате с велосипед през зимата, че сте длъжни да използвате светлоотразителна жилетка, когато сте извън населено място, през тъмната част на денонощието и при намалена видимост.

Не забравяйте, че велосипедите трябва да имат изправни спирачки, звънец, устройство за излъчване на бяла или жълта светлина отпред и червен светлоотразител отзад, както и бели или жълти светлоотразители (или елементи) отстрани на колелата.

ПРЕПОРЪЧИТЕЛНО е при зимни условия ДА НЕ СЕ ИЗПОЛЗВАТ ВЕЛОСИПЕДИ ИЛИ ДРУГИ ДВУКОЛЕСНИ ПРЕВОЗНИ СРЕДСТВА.

 

ПЪТНИТЕ ПРЕВОЗНИ СРЕДСТВА С ЖИВОТИНСКА ТЯГА ТРЯБВА ДА СА ВИДИМИ ЗА ОСТАНАЛИТЕ УЧАСТНИЦИ В ДВИЖЕНИЕТО ПО ПЪТИЩАТА!

Най-често ПТП с пътни превозни средства с животинска тяга (каруци) настъпват заради липсата на светлоотразители, не са редки случаите на пътни инциденти поради неправилното им движение на пътя и неправилния превоз на пътниците в тях.

Помнете, че всяко пътно превозно средство с животинска тяга трябва да има два бели или жълти светлоотразителя отпред, два червени светлоотразителя отзад, а при движение през нощта и при намалена видимост – отзад вляво светещо тяло, излъчващо бяла или жълта добре различима светлина. Светлоотразителите трябва да са разположени симетрично от двете страни на превозното средство.

ПРЕПОРЪЧИТЕЛНО е да оборудвате каруците с необходимите ЗАДЪЛЖИТЕЛНИ СВЕТЛООТРАЗИТЕЛИ, за да са ВИДИМИ за останалите участници в движението по пътищата.

 

НЕ ПЕСТЕТЕ СРЕДСТВА ЗА ПЪЛНАТА ИЗПРАВНОСТ НА АВТОМОБИЛА ПРЕЗ ЗИМАТА!

Не пестете време и средства, за да приведете осветителната система на своя автомобил в пълна изправност.

Помнете, че ако фаровете не са правилно регулирани и СВЕТЯТ НИСКО, платното ще бъде осветено на по-късо от необходимото разстояние. Това многократно увеличава риска в последния момент да забележите пешеходец, каруца, велосипед или друго превозно средство без сигнализация и да ги блъснете.

Непременно се погрижете да си осигурите подходящи за сезона гуми, но не забравяйте, че е забранено движението с гуми с шипове.

Помнете, че от стабилността на автомобила на пътя зависят вашият живот и животът на хората, които возите и срещате по пътя си!

Амортисьорите са крайно важни за стабилността на автомобила, особено по неравни настилки и на завои и затова трябва да бъдат прегледани от опитни механици. Ако амортисьорите вече не са ефективни, трябва да бъдат подменени. Прегледайте в сервиз състоянието на акумулатора и спирачната течност.

ПРЕПОРЪЧИТЕЛНО е да подмените остарелите и втвърдени пера на чистачките; да се снабдите с вериги за сняг и лопата, които да са в багажника до края на зимата; да проверите изправността на отоплението и на устройството за измиване на предното стъкло, както и на това за подгряване на задното. Поддържайте зареден с незамръзваща течност резервоара за измиване на предното стъкло; проверете концентрацията на антифриза в охладителната система.

 

БЪДЕТЕ НАЩРЕК В “ТЪМНАТА ЗОНА”!

При превключване от дълги на къси светлини преди разминаване с насрещен автомобил НАМАЛЕТЕ СКОРОСТТА дотолкова, че ДА МОЖЕТЕ ДА СПРЕТЕ в случай, че има препятствие, превозно средство или човек пред автомобила ви. Преди разминаване с насрещно движещ се автомобил попадате в т.нар. “ТЪМНА ЗОНА”. В нея видимостта е на съвсем късо разстояние пред автомобила.

Помнете, че Е ВЪЗМОЖНО именно в тази зона да се движи човек, каруца или да има неправилно спрял, аварирал или несигнализиран автомобил и да изпаднете в критична ситуация или пътна злополука.

Ако преди разминаване водачът на насрещно движещия се автомобил превключи от дълги на къси светлини прекалено отдалече (на повече от 150 метра разстояние), не превключвайте веднага на къси светлини.

Помнете, че това ще ви постави в ситуация да се движите на къси светлини в т.нар. “тъмна зона” в доста дълъг участък, което увеличава риска от пътен инцидент.

ПРЕПОРЪЧИТЕЛНО е да БЪДЕТЕ ВНИМАТЕЛНИ ПРИ ПРЕВКЛЮЧВАНЕ НА СВЕТЛИНИТЕ И ПРИ ПОПАДАНЕ В ТЪМНАТА ЗОНА!

 

ДВИЖЕТЕ СЕ С РАЗУМНА СКОРОСТ В ЗОНАТА НА ВИДИМОСТТА!

При пътуване по тъмно с автомобил бъдете в очакване пред вас на платното да се намират: пешеходец, който се движи неправилно, отдясно по платното, а не по банкета, при това трудно забележим, с тъмни дрехи; неправилно движещ се, криволичещ колоездач без светлоотразителна жилетка, чийто велосипед е без изправен фар и без светлоотразители. Голяма е вероятността да застигнете каруца, почти незабележима поради липсата на фенер и светлоотразители или пък със закрита от товара светлоотразяваща сигнализация.

Помнете, че трудно видими обекти може да срещнете не само в населените места, а и по пътищата между тях, дори твърде далече от селищата, включително и по първокласните пътища, където движението на пътни превозни средства с животинска тяга е забранено.

Преди разминаване с насрещни автомобили сте заслепени от техните фарове. Това налага непременно намаляване на скоростта до момента на разминаването и даже малко след него. Само с такова “презастраховане” ще си осигурите необходимата безопасност при намалената видимост.

ПРЕПОРЪЧИТЕЛНО е да изберете такава скорост, която да ви позволи ДА РЕАГИРАТЕ И СПРЕТЕ, БЕЗ ДА ЗАГУБИТЕ КОНТРОЛ НАД АВТОМОБИЛА, В ОСВЕТЯВАНАТА ОТ ФАРОВЕТЕ ЗОНА!

 

ПРЕМИНАВАЙТЕ БАВНО И ПРЕДПАЗЛИВО ПОКРАЙ СПИРКИТЕ НА МАСОВИЯ ГРАДСКИ ТРАНСПОРТ!

Това са едни от местата с концентрация на злополуки с пешеходци. Край  спирките на автобуси, тролейбуси и трамваи е най-голяма вероятността пред вашия автомобил внезапно да се появи забързан или тичащ пешеходец, който не се е огледал, преди да пресече. Слизащите от превозните средства на масовия градски транспорт много често пресичат, без да се огледат.

Помнете, че когато настилката е хлъзгава (мокра, заснежена или заледена), в районите на спирките трябва да се движите още по-бавно.

ПРЕПОРЪЧИТЕЛНО е преди спирката ДА НАМАЛИТЕ ПЛАВНО СКОРОСТТА И МАКСИМАЛНО ДА УВЕЛИЧИТЕ СТРАНИЧНАТА ДИСТАНЦИЯ от заобикаляния от вас спрял автобус, тролейбус или трамвай. Бъдете в очакване на внезапно пресичане от пешеходец.

 

ОЧАКВАЙТЕ ВНЕЗАПНИ ДЕЙСТВИЯ НА ВЪЗРАСТНИ ПЕШЕХОДЦИ И ДЕЦА! БЪДЕТЕ В ГОТОВНОСТ ДА ПРЕДПАЗИТЕ  ПЪРЗАЛЯЩИ СЕ  ПО УЛИЦАТА ДЕЦА!

При управление на автомобила по хлъзгава настилка, покрита с утъпкан заледен сняг, при застигане на пешеходци, които вървят по платното поради непочистени от снега тротоари, отдалече плавно намалете скоростта и увеличете максимално страничната дистанция при заобикалянето им.

Помнете, че те всеки момент биха могли да се подхлъзнат и да попаднат пред автомобила.

Не забравяйте, че децата и възрастните хора често навлизат внезапно на пешеходните пътеки, като не са преценили реално скоростта на приближаващия автомобил и възможността на водача да спре.

Помнете, че през зимата има нещастни случаи със загинали при блъскане от автомобил деца, които са се пързаляли по наклонена улица и внезапно, при невъзможност да спрат, са излезли с шейни на улицата в края на своята “писта”.

ПРЕПОРЪЧИТЕЛНО е, когато шофирате, ДА ПРОГНОЗИРАТЕ ВНЕЗАПНИТЕ ДЕЙСТВИЯ НА ВЪЗРАСТНИ ПЕШЕХОДЦИ И ДЕЦА, а при забелязване на пързалящи се деца НЕЗАБАВНО ДА НАМАЛИТЕ СКОРОСТТА до степен за избягване на всякакъв риск.

 

ПРИ ДЪЖД ОЧАКВАЙТЕ НАВОДНЕНО ПЛАТНО И АКВАПЛАНИНГИ!

Когато вали дъжд и на пътя се образуват големи локви, е налице опасност от попадане в т.нар. аквапланинг. При него гумите не успяват да отведат водата, която се намира между тях и асфалта. Пред гумите се събира вода. Когато налягането на водата надвиши това на гумите, те губят контакт с пътя и колата започва да се плъзга. Слоят вода се превръща в пързалка, а автомобилът не може да спре, ускори или завие. В резултат на това колата може да поднесе, да се завърти или да излезе от пътя.

Помнете, че аквапланинг се появява при много вода на пътя, движение с висока скорост и изтрити грайфери на гумите.

ПРЕПОРЪЧИТЕЛНО е да предотвратите попадането в аквапланинг, като често ПРОВЕРЯВАТЕ ГУМИТЕ И ТЯХНОТО НАЛЯГАНЕ; ИЗНОСВАНЕТО ИМ И ДЪЛБОЧИНАТА НА ПРОТЕКТОРИТЕ И КАТО УПРАВЛЯВАТЕ АВТОМОБИЛА СИ ПО-БАВНО И ВНИМАТЕЛНО.

 

ПРЕДВИЖДАЙТЕ ПОПАДАНЕТО В ХЛЪЗГАВИ УЧАСТЪЦИ!

В късна есен  сутрин  много участъци от пътищата се покриват със слана или скреж. В районите около водните басейни може изведнъж да попаднете в мъгла. Гъстата мъгла и заскрежаването на дърветата в студено време вече е предупреждение, че върху платното може да се е образувал тънък слой поледица. Участъците върху мостовете се заледяват най-рано от цялото протежение на пътя и поради специфичните въздушни течения.

Помнете, че при общо сух път настилката на мостове е възможно да бъде покрита с тънък и трудно забележим лед. Още по-голяма е вероятността от това, ако в момента има мъгла и температурите са ниски.

ПРЕПОРЪЧИТЕЛНО е да се ДВИЖИТЕ ПРЕДПАЗЛИВО, в очакване на  попадане върху хлъзгав участък. НАМАЛЕТЕ СКОРОСТТА ОЩЕ ПРЕДИ НАВЛИЗАНЕТО ВЪРХУ МОСТ. Вече навлезли в него, НЕ ИЗПОЛЗВАЙТЕ СПИРАЧКИТЕ, а НАМАЛЕТЕ СКОРОСТТА с помощта на двигателя, без да форсирате и като не изключвате от скорост. Увеличете значително дистанцията от автомобила пред вас и не предприемайте изпреварвания.

 

БЪДЕТЕ ПРЕДПАЗЛИВИ НА СЕВЕРНИТЕ СКЛОНОВЕ!

Когато при отрицателни температури управлявате автомобил по суха настилка, не се стремете към максимално разрешената скорост, тъй като има голяма вероятност на северен склон, в гориста местност, на сенчест участък изведнъж да навлезете  върху заледена настилка. Там снегът и ледът се запазват много по-дълго от участъците, огрявани от слънцето през деня.

Помнете, че Е ОПАСНО да задействате рязко спирачките и да отнемете изведнъж газта, защото може да загубите управление на автомобила.

ПРЕПОРЪЧИТЕЛНО е при попадане върху лед да запазите самообладание и ПОСТЕПЕННО И ПЛАВНО ДА НАМАЛИТЕ СКОРОСТТА с помощта на двигателя, при включена предавка.

 

НЕ ПОТЕГЛЯЙТЕ НА ПЪТ ПРИ ПРОГНОЗА ЗА УСЛОЖНЯВАНЕ НА ВРЕМЕТО  И ОБИЛНИ СНЕГОВАЛЕЖИ! НЕ ОБРАЗУВАЙТЕ ЗАДРЪСТВАНИЯ ЗАРАДИ  НЕТЪРПЕЛИВОСТ И САМОНАДЕЯНОСТ!

При първите снеговалежи се получават големи затруднения за движението, образуват се колони, понякога се налага водачите и спътниците им да престояват с часове в задръствания. Затрудненията се дължат основно на неподготвени за зимата автомобили, с износени и неподходящи за сезона гуми, без вериги против буксуване. Мнозина бедстват в студа и заради това, че са потеглили с недостатъчно гориво, без подготовка за усложения на метеорологичните и пътни условия. През зимата трябва да се тръгва на път с пълен резервоар, с топли дрехи, храна и вода за всички в автомобила.

Не разчитайте, че при закъсване в снега автомобилът ви ще бъде теглен с километри; техниката на пътните служби  ще ви изтегли  само до първата отбивка, за да не пречите на движението.

Ако се предвиждат обилни снеговалежи, ако автомобилът ви не е добре подготвен за зимни пътувания, както и ако вашият опит зад волана  при зимни условия е недостатъчен и нямате резервен по-опитен водач, по-добре е да отложите пътуването, ако то не е  крайно наложително!

Ако автомобилът закъса или се повреди, пътниците не трябва да излизат и да се движат около него, защото рискуват да бъдат блъснати от преминаващ автомобил.

Ако застигнете дълга неподвижна автомобилна колона на заснежен път и при снеговалеж и по всичко личи, че има неизвестни за вас затруднения в началото на колоната, не проявявайте нетърпение и се наредете на нея, чакайте като останалите.

Помнете, че причината за колоната  може да е катастрофа, закъсали автомобили или  регулярно технологично спиране на движението от пътната полиция и пътните органи за  разчистване на участъка. Чакайте на място в колоната, докато движението се нормализира. Често шофьори на автомобили с по-висока проходимост не изпълняват разпорежданията за ненавлизане във временно затворен участък заради снегонавявания, не след дълго закъсват и се налага за тяхното изтегляне да се отклонява почистващата техника.

При образували се колони на магистралите поради временно спиране за разчистване на снега или закъсали автомобили, не навлизайте и не спирайте в аварийните ленти – така блокирате достъпа на автомобили на полицията, пътните служби и Спешна помощ.

ПРЕПОРЪЧИТЕЛНО е ДА ИЗПЪЛНЯВАТЕ УКАЗАНИЯТА на пътните полицаи и служителите на пътните служби и ДА НЕ НАВЛИЗАТЕ в участъци при ясен знак, че това не е разрешено! Не изпреварвайте колоната, защото така ще образувате втора колона и задръстване, за чието нормализиране ще са необходими часове за стотици автомобилисти, спътниците им, а и за самите вас!

ПРЕДИ ВСЯКО ЗИМНО ПЪТУВАНЕ СЕ ОСВЕДОМЕТЕ ПРЕДВАРИТЕЛНО ЗА ПРОГНОЗАТА ЗА ВРЕМЕТО И СЛЕДЕТЕ ИНФОРМАЦИЯТА ЗА ПЪТНАТА ОБСТАНОВКА!

 

 Главна дирекция “Национална полиция”, 2016

Продължете с четенето

Казанлък

Показват в София „Светлина за Шипка“

Published

on

Пътуващата изложба под името „Светлина за Шипка“ ще бъде открита в София на 17 май. Това е третата спирка на експозицията, създадена по проект на читалище „Светлина – 1861“ в град Шипка. Тя е благотворителна, а събраните от нея средства ще са за възстановяване на красивата му историческа сграда.

„Светлина за Шипка“ ще бъде подредена на площад „Независимост“ в помещения, предоставени безвъзмездно от РИМ “Стара София”. Официалното й представяне ще бъде от 19 часа, съобщи читалищният секретар Деница Стефанова.

В изложбата участват художници от цялата страна. Приобщени са към каузата, след спечелен проект на читалището пред мобилен оператор. Чрез него са поканени първо 8 художници на седем дневен пленер, но в последствие още 16 художници са дарили свои картини. В експозицията се включиха и млади творци от Шипка и Казанлък с над 30 детски рисунки.

Преди да отпътува изложбата включваше 54 картини – живопис, акварел, графика и колаж. За първи път през април организаторите я показаха в родната къща на Дечко Узунов в Казанлък, където три от картините бяха продадени, а събраните средства надхвърлиха 2000. В първата седмица на месец май изложбата беше показана на пловдивчани, а към даренията от Града на тепетата се прибавиха още 400 лв.

След София предстои „Светлина за Шипка“ да бъде показана пред ценителите в Стрелча и Стара Загора. БНР

Продължете с четенето

Казанлък

Продължава обедняването на населението в област Стара Загора

Published

on

Индикаторите за бедност и социално включване са част от общите показатели на Европейската общност за проследяване на напредъка на страните в борбата с бедността и социалната изолация. Основен източник на статистически данни за пресмятане на индикаторите е ежегодно провежданото наблюдение „Статистика на доходите и условията на живот (EU-SILC)“.

Оценка на бедността

През 2021 г. линията на бедност общо за област Стара Загора е 513.92 лв. средно месечно на лице от домакинство (табл. 1), съобщиха от  отдел „Статистически изследвания – Стара Загора“ при Териториално статистическо бюро – Югоизток на Националния статистически институт. При този размер на линията под прага на бедност са били 28.3% от населението на областта.

54542


В сравнение с предходната година размерът на линията на бедност нараства с 10.6%,
а относителният дял на бедното население – с 1.4 процентни пункта.
Същевременно обаче системата за социална защита има съществено значение за редуциране на бедността. Данните за 2021 г. показват, че ако в доходите на домакинствата се включат доходите от пенсии, но се изключат останалите социални трансфери (обезщетения, социални и семейни помощи и добавки), равнището на бедност се повишава от 28.3 до 34.8%, или с 6.5 процентни пункта. Съответно при изключване на пенсиите и останалите социални трансфери равнището на бедност нараства до 46.2%, или със 17.9 процентни пункта.
През 2021 г. най-ниската линия на бедност се наблюдава в областите Видин и Монтана – съответно 343 и 355 лв., а най-високата – в област София (столица) (733 лв.), следвана от областите Перник (592 лв.), Кюстендил (539 лв.) и София (529 лева).

545422

Най-висок е относителният дял на бедните спрямо линията на бедност за областта в областите Стара Загора – 28.3%, София – 25.8%, Сливен – 25.2%, и Бургас – 25.2%. Най-нисък е относителният дял на бедните в областите Силистра – 10.2%, Габрово – 11.1%, Благоевград и Разград – по 15.1%.

Материални и социални лишения на домакинствата
В общите показатели за оценка на бедността са включени и субективни индикатори, свързани с материални лишения. Те показват субективната оценка и личните нагласи на лицата и домакинствата относно възможностите за задоволяване на отделни нужди и потребности. За оценка на материалните лишения на домакинствата се използват девет въпроса, свързани с потреблението на конкретни стоки и услуги. От 2021 г. се включва нов показател за тежки материални и социални лишения, който показва липсата на необходими и желани предмети за водене на достоен живот. Изчислява се като дял на лицата от населението, които не могат да си позволят 7 от 13 показателя – 6 на индивидуално ниво и 7 на ниво домакинство (табл. 2).

През 2021 г. 22.3% от населението на област Стара Загора живее в тежки материални и социални лишения (ограничения в 7 от 13 показателя).

545423

Домакинства на безработни или с нисък интензитет на икономическа активност
За безработни домакинства в изследването се считат домакинствата, чиито членове не са били заети през последните четири седмици, т.е. всички членове на домакинството на възраст 16 и повече навършени години са били или безработни, или неактивни.
До 2020 г. показателят се изчисляваше за лица на възраст от 18 до 59 години, а от 2021 г. той включва лица на възраст от 18 до 64 години.
Ниската икономическа активност за домакинството се изчислява като съотношението между броя месеци, в които всеки член от домакинството във възрастовата група 18 – 64 години е бил работещ през предходната година (реално отработени месеци), към общия брой месеци, които теоретично би могъл да отработи същият член на домакинството при пълна заетост. За лицата, които декларират, че работят на непълно работно време, броят на месеците се преизчислява към пълно работно време въз основа на отработените часове.
Лицата, живеещи в домакинства с нисък интензитет на икономическа активност, се дефинират като лица от възрастовата група 0 – 64 години, живеещи в домакинство, където възрастните (18 – 64-годишните с изключение на учащите от възрастовата група 18 – 24 години) работят под 20% от техния потенциал през референтната година.
През 2021 г. в домакинства с нисък интензитет на икономическа активност живеят 12.0 хил. лица на възраст 18 – 64 години, или 7.0% от населението на област Стара Загора, като спрямо 2020 г. относителният им дял намалява с 2.3 процентни пункта.
Комбиниран индикатор

Във връзка с поставените цели по ключови области в стратегията „Европа 2030“ от изследването на доходите и условията на живот (EU-SILC) се изчислява комбиниран показател за регулярен мониторинг на напредъка на страните при изпълнение на националните подцели. Показателят включва лица, живеещи в риск от бедност, с материални и социални лишения и в домакинства на безработни или с нисък интензитет на икономическа активност.
Комбинирането на трите показателя показва, че през 2021 г. в област Стара Загора 36.7% от населението, или 114.2 хил. лица са били в риск от бедност и социално изключване (табл. 4).
Стойността на показателя нараства с 1.1 процентни пункта спрямо 2020 г., повече при мъжете – с 1.9 процентни пункта, в сравнение с жените – с 0.3 процентни пункта.

Материални лишения при децата
В изследването „Статистика на доходите и условията на живот“ от 2013 г. се събират данни за материалните лишения на децата в домакинството (на възраст между 1 и 15 години). През 2021 г. относителният дял на децата с материални лишения (лишени от поне един от 13 показателя) е 27.0%, а за 6.9% от децата нито една потребност не може да бъде удовлетворена поради финансови причини.

Методологични бележки

С Регламент № 1700 от 2019 г. на Европейския парламент и на Съвета се определя обща рамка за европейската статистика за лицата и домакинствата, основана на индивидуални данни, събрани чрез извадки. Наблюдението за доходите и условията на живот (SILC), е част от изследванията включени в регламента, и се отнася до събирането на съпоставима и актуална информация за моментното състояние (cross-sectional data) и от повторени във времето (longitudinal data) изменения в доходите, равнище и структура на бедността и социалната изолация.
Целевата съвкупност в изследването са всички обикновени домакинства и техните членове, живеещи на територията на страната в момента на наблюдение. Лицата, живеещи в колективни домакинства и в институции, са изключени като цяло от целевата съвкупност.
До 2015 г. изследването се провежда върху 4-годишен ротационен панел от обикновени домакинства. Размерът на извадката за 2021 г. включва 9 112 домакинства от 6 ротационни групи от всички области на страната. Освен домакинството, попаднало в извадката, обект на наблюдение са и всички негови членове на възраст 16 и повече навършени години. Извадката се състои от шест ротационни групи, като всяка година една от ротационните групи отпада от наблюдението и се заменя с нова. Този ротационен модел на извадка осигурява два типа данни:
Моментни (данни от текущата година на наблюдение);
Лонгитудинални (данни за домакинствата, участвали в поне две последователни години).

Наблюдението се провежда с два типа анкетни карти:
Въпросник за домакинството;
Индивидуална анкетна карта за всяко лице от домакинството на възраст 16 и повече навършени години.

Основни понятия
Линия на бедност
За изследване на равнището на бедност в методологията на Евростат се използва общ разполагаем нетен доход. Линията на бедност представлява 60% от средния общ разполагаем нетен доход на еквивалентна единица.
Еквивалентни скали
За пресмятане на индикаторите за бедност и социално включване се използва общ разполагаем нетен доход на еквивалентна единица. Поради различния състав и брой лица в домакинствата се прилагат еквивалентни скали. Използва се модифицираната ОЕСД скала, според която първият възрастен на 14 и повече навършени години получава тегло единица, вторият възрастен на 14 и повече навършени години – тегло 0.5, и всяко дете под 14 години – тегло 0.3. Теглата се присъждат на всеки член на домакинството и се сумират, за да се получи еквивалентен размер на домакинството. Общият разполагаем нетен доход за всяко домакинство се разделя на неговия еквивалентен размер и се формира общ разполагаем нетен доход на еквивалентна единица.

Продължете с четенето

Казанлък

Мерки за недопускане на инциденти по време на абитуриентските балове на територията на област Стара Загора

Published

on

И тази година ОДМВР-Стара Загора е предприела необходимите мерки за обезпечаване на обществения ред, безопасността на движението по пътищата и недопускане на инциденти по време на абитуриентските балове. В ход е традиционната кампания „Абитуриенти”. В тази връзка са проведени беседи, свързани с безопасността на движението по пътищата, с ученици на които предстои завършване на последния етап от училищното образование.

В дните, когато ще се провеждат абитуриентските балове ще има засилено полицейско присъствие в районите около учебните заведения, където ще се събират автомобили, с които ще бъдат извозвани абитуриентите, маршрутите на тяхното придвижване и заведенията, където ще се провеждат тържествата с цел осигуряване на обществения ред, както и недопускане на инциденти при организираното придвижване на абитуриентите.

На място полицейските екипи стриктно ще следят за недопускане на управление от водачи, употребили алкохол, наркотични вещества и/или техни аналози, както и такива, които нямат свидетелство за управление на МПС. Пътните полицаи ще контролират и за други нарушения по Закона за движение по пътищата.

При констатиране на нарушения ще се взема отношение на място или по-късно на база записи от видеонаблюдение.

Ще се координират действията с организаторите на екскурзии за предпазване от инциденти по време на тържествата, а водачите на автобуси ще бъдат специално инструктирани.

АБИТУРИЕНТИ – 2022 ГОДИНА

                                                                      ПРЕПОРЪКИ 

На бала се забавлявай! На пътя бъди отговорен!

Дори по време на баловете всички имат задължение да спазват Закона за движението по пътищата

Ако познаваш Закона за движението по пътищата, ще си в по-голяма безопасност

Ако ти мислиш за своята безопасност, ще гарантираш безопасността и на останалите

Осигури си шофьор за преди и след бала и празнувай спокойно

Празнувай, но се контролирай

Не прекалявай с алкохола

Не се дрогирай

Ако сам ще шофираш, не пий алкохол. Шофирането с алкохол в кръвта над 1,2 на 1000 е престъпление

Шофирането след употреба на наркотици е престъпление

Ако не си правоспособен водач, не шофирай

Бъди отговорен пътник

При нужда позвъни на телефон 112

Продължете с четенето

Казанлък

Обраха л.а.”Хонда”, паркиран в гр.Казанлък

Published

on

На 15.05.2022 г. в 14.25 ч., в РУ-Казанлък е получено съобщение, че от л.а.”Хонда”, паркиран в гр.Казанлък,  са отнети  мобилен телефон, СУМПС с контролен талон и други документи.

Образувано е досъдебно производство по чл.194 от НК.

Продължете с четенето

Казанлък

Три български фамилии от Казанлък поставят началото на търговията с розово масло

Published

on

Сред най-богатите български фамилии, които посрещат Освобождението, са Папазови, Шипкови и Орозови от Казанлък, които поставят началото на търговията с розово масло, разказа за БТА Калина Маджарова от Държавния архив в Стара Загора. В продължение на година тя проучва архивите им, запазени в три фонда, за да потърси неизвестни и малко известни факти от живота им. Резултатите са посочени в научен доклад, подготвен по темата, който тя представи за първи път пред БТА.

Броени дни преди началото на розобера, нека си припомним за едни от първите български милионери, предлага изследователката. Производството на маслодайна роза е характерно само за казанлъшката долина, която днес наричаме Розова долина. Това е и причината тук предприемчиви българи да забогатеят още преди България да се появи отново на европейската карта, обяснява Калина Маджарова. 

Розовото масло е по-скъпо от златото и преди векове, и днес, но търговията с него първоначално е била съсредоточена в Турция. По море се изнася през Цариград, а с конски кервани – през Букурещ до Виена, Париж и Берлин. В началото на XIX век розовото масло се изкупува от търговски къщи в Цариград чрез комисионерите им. Всеки мускал преминава през десетки ръце, докато стигне до пазарите в Западна Европа и САЩ, и производителите не получават заслуженото за труда си, припомни Калина Маджарова.

Първият българин, основал розотърговска къща, е Дончо Папазоглу, годината е 1820-а, градът – Казанлък. Първоначално той отглежда гюлови насаждения и постепенно започва сам да търси купувачи за продукцията си в Цариград, сочат писмата от кореспонденцията му. Така отстранява прекупвачите и сам налага продукцията си. През 1858 г., заедно с двамата си сина, създава първата търговска кантора за износ на розово масло. Техни партньори и кредитори стават Христо Тъпчилещов, Иван Евстатиев, Гешов и братята Евлоги и Христо Георгиеви. Кантората  започва да изнася розово масло по цял свят. Отваря офиси във Виена, Александрия, Париж, Лондон, Ню Йорк, Марсилия, Лайпциг, Триест.  

Участва в международни изложения от двете страни на Атлантическия океан.  През 1876 г., в годината на Априлското въстание, спечелва първия си златен медал на търговското изложение във Филаделфия, САЩ. Фирмата им се превръща в символ на българския стопански просперитет през XIX век, изтъква Калина Маджарова. Според малко известен факт те дават и кредити на сънародници за реализация на бизнес идеи – осигуряват финансирането на габровския индустриалец Иван Колчев Калпазанов, който е родоначалник на фабричното текстилно производство у нас, сочат неизследвани писма. Друг малко известен факт е, че постепенно, освен с кредитиране на бизнес, предприемчивите казанлъчани търгуват с шаяк и други стоки, които закупуват от Западна Европа. 

Непознати са и писмата между Папазоглу и неговия зет Иван Салабашев, политик от Либералната партия, по-късно от Народнолибералната, които разкриват нови моменти от историята на Стара Загора и националната ни история. 

Вторият розотърговец от Казанлък е Кънчо Шипков, който основава кантора през 1840 г., 20 години след Папазооглу. Изпраща сина си Тодор да се обучава в Робърт колеж и да научи чужди езици, за да може да контактува с чуждестранни партньори. През 1885 г. отрива кантори във Виена, Лондон, Париж и Ню Йорк. В Розовата долина създава първите модерни български дестилерии, за да запази чистотата на българското розово масло. Малко изследвани са документите, свързани с тяхната гордост – „Бяло розово масло„ и „Златно розово масло“, които се дестилират единствено от тях.  Освен повече от 10 златни медала от изложения, те са и фирмата, която има сериозни позиции и в Русия. 

Пътят на успешния бизнес е отворен за третият розотърговец Петко Орозов. Любопитен факт е, че в тефтерите му е вписан всеки един дребен производител на рози и качеството на изкупената продукция, посочи Калина Маджарова. По думите й той е описвал съвестно и втория си бизнес, който започва – отглеждане и търговия със селскостопански животни, които се използват за полската работа. Неговият син Александър Орозов също открива кантори по цял свят. И той дава кредити на собственици на фабрики у нас, има и заложна къща – също малко проучван факт, сочи изследването на архивите. На 5 септември 1927 г. Александър Орозов предприема пътуване с първия закупен в България мерцедес и се връща в Казанлък на 19 февруари, следващата година. Пътуването се превръща в сензация, отразена в писма, които очакват новите изследователи на прочутия род. Това е демонстрация на успеха и самочувствието на българина, а също така и за икономическия възход на Казанлък и региона, подчерта пред БТА Калина Маджарова.   

Сред приносите в изследването си тя определя дейността на казанлъшките търговци на розово масло и като кредитори за бизнеса в XIX век и началото на XX век.

/РИ/

Продължете с четенето

Казанлък

Днес е Международния ден за съпричастност със засегнатите от ХИВ/СПИН

Published

on

Днес отбелязваме Международния ден за съпричастност със засегнатите от ХИВ/СПИН. Отбелязва се от 1983 г. през третата неделя на м. май в памет на жервите на СПИН и за оказване подкрепа на серопозитивните. По данни на Световната здравна организация към 2019 г. около 37,9 млн. души по света живеят с ХИВ/СПИН. В България денят се отбелязва от 1992 г.

Днес е Международния ден на мирното съжителство. Отбелязва се от 2018 г. с резолюция на Общото събрание на ООН от 8 декември 2017 г., за да се подкрепят усилията на международната общност за насърчаване на мира, толерантността, социалното включване и солидарността, с цел изграждането на устойчив свят на мир, солидарност и хармония.

Днес е и Международния ден на светлината. Отбелязва се от 2018 г. с резолюция на 39-ата сесия Генералната конференция на Организацията за образование, наука и култура (ЮНЕСКО) в Париж, Франция (30 октомври-14 ноември 2017), за да се подчертае ролята на светлината в живота на хората в области като науката, културата и изкуството, образованието, медицината, комуникациите, енергетиката и др. Годишнина от демонстрацията /1960/ на първия в света лазер от американския физик Теодор Майман.

Продължете с четенето

Водещи

This site is protected by wp-copyrightpro.com